Jangan Jadi Lalang Boleh ?

Mar 23, 2010

Salam Dari Melz ,

Lama sungguh mel tak serious dalam blogging . Maaf dipinta ini kerana lately mel kerap berfikiran santai . Itu terpulang kepada korang coz cara blogging boleh bertukar² mengikut mood masing² . Aku nak minta maaf sekiranya ada terguris hati korang sepanjang aku berblogging . Mungkin aku ada buat gurauan kasar atau sebaliknya . Sumpah aku tak minat nak bermusuh dengan korang atau sebaliknya . Ini seperti Munasabah diri aku jugak .

Hidup di dunia maya ini kalau dah rasa ada pandangan yang best , hujahkannya dan jangan takut pabila menghujahkannya . perkara seperti diherdik , dimaki , dihina itu semua common sense . Itu terpulang kepada dorang untuk mengemukakan perkara yang aku katakan 'mengumpat' . Nak buat macam mana ? mulut dan tangan orang mana kita boleh tahan . Kalau korang rasa benda yang korang sampaikan itu ada maknanya teruskan saja niat itu .



Lalang itu lawa kan ?

Macam aku ceritalah dalam Vlog lepas , Kalau visitor ko 10 orang takkan la 5 - 6 orang tak suka dengan apa yang kau buat . Oh ya , takpayah la jadi bebal nak bikin kontroversi yang boleh bikin orang panas , Fikir tenang² untuk kita berkongsi dalam penulisan . Penulisan jugak ada rules dia , kalau tak tau come on google bersepah dah , kau tanya dia jawab dengan pantas sekali .

Dalam blogging atau seangkatannya , Standard la orang dok mengata sana sini dan burukkan apa yang kau dah buat . Ok fine kentalkan hati itu bila ada jer orang duk mengata kau . Itulah pengalaman paling best bagi akulah. Memang betul ada orang cakap ' mana best orang cakap benda² tak best ' . Memang aku pun tak suka orang cakap benda² tak best , tapi nak buat camna kita semua manusia . Pengalaman itu ada kat mana² . Kalau kita asyik dengar benda² best pun tak best beb.

Hidup kalau jadi lalang memang tak kemana beb .Sekejap nak buat dan sekejap taknak buat . Kita berfikiran biar jangan seperti kebudak²an dan belajar berfikiran matang dalam suatu perkara. Dan kepada haters benda remeh temeh macam tempe kalau acapkali di utarakan untuk dibesar²kan , macam mana nak maju ? come on la blogging ini kecik jer kalau kita duk pusing2 pun jumpa orang yang sama. Pandang la betul² apa yang ingin aku sampaikan .


43 Comments:

BULLET said...

mendalam tu mel...

Melz said...

dah lama tak serious :P ahah

Nurul Harun said...

hmmm..timekasih utk nasihat ini...

Hanafana said...

Salam..
betul lah ape yg dikatakan tuh :)

ZIANA ♥ FARREL said...

xbest jadi lalang sebab macam xde confiden pada diri sendiri..

Hazzy Ishak said...

terbaik!
kita kena jadi pokok balak, angin tiup pun stil kool jek
hoho

Nur Su'aidah Bachok said...

salam.. ;)
emmm, sama2lah kita perbaiki bersama..

huda luna mls login sbb kt lab said...

memang betul tu,

tp kan..

aku x ske la org duk wat kontroversi ni

rs nk penampa

Billet-DOux said...

tempe2 jgn maen eh. seh. men2 jak.

btul tu bro melz. sejauh mana pun arah tuju kita, pendidikan setinggi gunung ker. Kita ttp berpijak pada bumi yg sama. no good cri kslhan org len cam diri sndiri tuh perfect sgt..

cik EPAL said...

nice entry. termuhasabah sikit diri aku ni haa. tapi aku tertarik dekat tempe itu :D

a kl citizen said...

lalang ...
sakit mata memandang
sakit jiwa menengok

mijie said...

betul tu, jangan jadi lalang bila nak menulis blog, gunakan akal dan fikiran serta hati yg ikhlas untuk menulis

jgn mengikut orang, tulis je apa yg dirasa..

Alimaz-Kembara Terasing said...

tebas ja lalang tu.....

Melz said...

jangan tebas..lalang tu lawa :)

Kujie said...

kalau org dok ngata kita - tanam dlm diri

aku tak kaya atas kemiskinan engkau
aku tak pandai atas kebodohan engkau
aku tak baik atas keburukan engkau
aku tak senang atas kesusahan engkau

boleh tambah sesuka hati

Melz said...

kakjie nak tambah mel nyer ...

AKu cute atas tak kehenseman engkau

:P

:: Feez_Mior :: said...

hurmm.. adat.. turun naek dlm berblog.. mcm artis la plak..

tp ape yg paleng penting, ikhlas laa terhadap ape yg dibuat..

pesanan utk diri sendiri jgk.. jgn jd lalang.. thanks melz..

joegrimjow said...

serius ni kadang2 buat kita matang
;)

DaHLia said...

oke..sis dah pandang betul2... :)

takat hal remeh kan, apa nk kecoh2 :)

BeaN MorENo said...

haha...aku nak jadi daun pandan...wangi...hati mau baik

sarah said...

uits.serius!
ok.kentalkan ghati apabila ada org mengata engakau!
u r right!

ZihNuN FaTiN said...

rilek2 suda..kan Mel kan?hehehe

nursarah said...

kalau tak kental dah lama stop blogging...

helena's said...

lalang tu macam takde pendirian kan.ok mel cikhel nak jadik err makanan lah.hahaha

helena's said...

selingan.baru tau fakap tuh ape,hahahaha

Nescafe ais said...

Jangan jadi lalang. Jadilah serai.hehe

mrkay said...

betul. dalam berblogging pon ada rules dia.

btw, aku nak tegur sikit, ko hotlinking gambar tu dah mintak kebenaran tuan dia? sekadar bertanya. hotlinking umpama ko mencuri dari dia. mencuri bandwidth

Epul Azimi said...

baik jadi serai sbb segatai2 serai ade gunenye...hehe
btw aku tertag ko so jgn marah ea...hehehe

Mr Kamikaze said...

Lalang pabila ditiup angin akan sekejap ke kiri, kejap ke kanan..ikut haluan angin...jdlah manusia yg berani dan mempunyai pendirian yg teguh...jgn takut maaa...

Melz said...

aiseh men..aku lupa nak hostkan kat blogspot pula ahaha mekaseh ingatkan :)

Eyriqazz said...

fuhh..mendalam maksudnya dan begitu bermakna...yakinla pada diri sendiri...

|arieza| said...

setuju tu mel. klu takat dunia blog ni pun dh musuh2, adeh la.. berfikiran sempit. terpulang pd hak masing, niat baik, dpt bnda baik. niat jahat. dpt blsan setimpal. Allah itu kan adil...

aien comel said...

biasalah, manusia mmg x pnh puas... huhu... sabor je la...

JMR said...

btol tu..susah nak puaskan hati sumer org..janji puaskan hati sendiri luh..bru best..hehehe

cikTi said...

B.E.C.O.O.L..


bagi aku,kutuk buleh,tapi kena beragak la,.

Adya A. said...

Memang panjang lebar berjeler mel membebel kali ni... tp mmg best....

Mohd Shahrul Hafizi said...

Peace bro!

~ ReD ~ said...

uh!uh! serius.. :|

+akufobia+ said...

jadi ultraman.

Matjoe said...

tu laa, jenuh aku paham maksud mendalam. mcm ada kes berat jer lama x berupdate blog. anyway, org mcm lalang ni mmg hampeh. cakap nak jual rumah dgn harga 100k, bila dh agree nak letak 110k pulak. tak ker hampeh

Tips: How I make 6k from Nuffnang in 3 month

encik luth said...

askum mel..
ermm.. bab lalang ni dalam erti kata yang lain bermuka - muka. dalam penulisan, kalau kita nak mengata ke nak menegur ke pastikan teguran dibuat secara umum tanpa memastikan mana2 pihak terasa secara terus akan penulisan kita.

dalam hidup mesti ada memberi dan menerima serta nasihat menasihati.

bak kata mak aku, kalau hidup kita ni nak berlagak sombong ataupun "bodoh sombong" kata mak aku baik duduk dalam hutan, tak boleh ditegur langsung. kan? aku pun kadang2 mcmtu jugak. ikut mood, kalau mood ok aku akan terima dengan baik dan kalau tidak, paham2 je la.

bagi orang seperti yang dinyatakan diatas tuuu... bawak2 la serius sikit, jangan nak main2kan orang lain

herAn~ said...

aduh memang betul ni mel.all the best mell.thanks byk2 support blog ak nih heheh

amirah said...

Tapikan lalang tu sebenarnya bersifat kental
maksudnya campakla mna2 mesti leh hidup
kalau satu2 kwsn 2 pokok lain xleh hidup tapi lalang pasti ada kat tmpat 2..kira boleh survive kat tmpat yg pokok lain xleh hidup..
~tiada kena mengena..sekadar berkongsi :)

Copyright © 2011 !MelRomeo! Melz | Personal B.l.o.g

Design By Melz | MelRomeo