Tips Memilih Colour Feminin Blogger

Feb 10, 2010

Entry ini wujud kerana AriffShah ada kemukakan persoalan tentang warna yang sesuai berada di blog atau sewaktu dengannya . Kalau kita fikir pemilihan warna terlalu banyak dan tak dapat kita bezakan ini disebabkan kita tak dapat menentukan warna itu . Yeah ini pun terjadi kepada aku ! Neway firstly aku akan nyatakan Warna² Blog Feminin Coz mostly banyak jgak aku usha blog perempuan daripada blog lelaki . hak²

Sebenarnya pemilihan warna nie boleh dibahagikan kepada 3 iaitu , Background , Penulisan, Setiap Header untuk Sidebar atau Navigation Bar . Itu terpulang kepada semua untuk memberikan kelainan .Oraite aku akan ceritakan perbezaan warna walaupun aku ni tak berapa pandai dalam seni design ( Saya Belajar sendiri bang )

Sebagai Contoh blog yang mempunyai Skop Feminin , mungkin korang akan terus memilih warna Pink dan putih sebagai warna Umum blog dan kadang² korang gunakan warna pink itu sebagai warna penulisan . Oh elakkan kerana warna putih dan warna pink disitu telah cukup cerah ini kerana bila dua warna yang cerah digabungkan dan disitu akan terpancar Transperansi yang akan membuatkan pembaca sukar untuk membaca .Elakkan penggunaan warna yang cerah terlalu banyak .


Kadang² terlalu banyak warna pun kita boleh jadi sakit jiwa untuk melihat

Apa yang aku usha , Warna yang terbaik sebagai penulisan jika korang inginkan warna Pink dan Putih sebagai warna tema korang . So Warna Kelabu adalah paling ideal dan sekiranya korang ingin menegaskan ayat itu , gunakan BOLD . Disitu kita akan nampak kekemasan . Tak perlu dibesarkan ayat yang ingin ditegaskan .

Oraite 1 lagi Warna yang Ideal untuk girl² . Hijau ( Pucuk Pisang ) Putih , hitam dan Biru Cair . Atau korang boleh usha blog AinaChika untuk buat perbezaan . Disini aku lihat perbezaan warna yang sangat ketara kerana si penulis adalah seorang yang ceria dan penuh dengan suatu yang luar biasa . Kita lihat disitu Warna Hijau dan Biru sudah memberi impak yang sangat kuat terhadap mata pembaca rite ? First impressionnya adalah AiNaChika bila korang bukak saja blog dia? Am i Right? Ini kerana dua warna separa cerah itu bergabung hehe .

Kita main dengan kaler supaya pembaca dapat minat yang mendalam terhadap blog kita . First Impression orang cakap hehe . Sekali kita datang dan kita nak datang lagi mungkin bukan sebab Penulisan kita tetapi warna mainan kita di dalam blog. Kerana Warna adalah impak yang paling kuat untuk mata . Erm ntahlah aku nie dulu Biologi pun failed jgak ! Miahaha

Ini adalah pendapat aku terhadap Warna Feminin. Ia mungkin akan berbeza dengan pendapat korang. Berikan pendapat korang sekiranya korang ada warna yang lebih sesuai Sekian . Tunggu untuk Warna Maninin ( wakaka aku tatau ) yang penting lelaki la! wekkkk

Update : Sorry Mata dah melilau sampai eja BolD jadi Bolt ! Mekaseh kepada Elissme & FinaFedora Coz Mementionkan mende nie :P yoh sharing is Caring Miahaha

39 Comments:

YanTzYanTtiE said...

klik ur nuff~

Ryn(^,^)Nas said...

walaupon terpaksa tunggu ada la jugak 5 minit..
tips2 yang ade sangat berguna...=p

Melz said...

@Ryn(^,^)Nas

Javascript nuffnang bikin lama :(

huhu

Hazzy Ishak said...

click too

errrr putih for background and ligth pink for link pun ok gak...

tak skit mata...

Nadya ©™ said...

Aku buta kaler..jadi sebagai jalan selamat,aku guna kaler pink & putih..Dah abes citer..hihihi

Rina Salleh said...

menarik!
agak setuju jugak disitu.
agakmenyampah jugak tengok font banyak warna-warna kat blog. sakit mata. haha

berita untuk negri said...

thank's infonya,bermanfaat sekali untuk semua

|arieza| said...

alamak! kita colour dark red.. hahaha maninin kah? huhuhu

ezzati said...

mmg sakit mata dan jiwa kalo kaler byk sgt..

eiy_Da said...

hari tu i wat kalerfull..siap gerak2 lagi..peh..ramai yg xsuke..penin...hahaha..
pastu skang tuka yg bunge2 lak..der yg cakap cerah sangt..adess..hahahah

ila-ali said...

warna biru melambangkan keramahan/friendly
warna merah melambangkan keberanian
warna hijau ketenangan
warna oren kegembiraan dan keceriaan
warna putih kesucian.
warna pink kelembutan

Apakah warna anda?

intanurulfateha (◡‿◡✿) said...

.tetap suke pink! ;D

.abg mel, byk sgt ke spammer
.alaaaa letak lah chatbox balikkk

Melz said...

@ila-ali

Nice! Mekaseh kerana berkongsi yep

Melz said...

@intanurulfateha (◡‿◡✿)

maybe esok mel letak ! hehe :P

Melz said...

@eiy_Da

itu maknanya..susahkan nak puaskan hati semua orang :P

Melz said...

@Rina Salleh

tau tape :P rasa pening sangat kan ? !

Melz said...

@|arieza|

selalunya lelaki nie suka terhadap warna yang ringkas dan garang :S hehe

Fiffy Syafiqa Hazirah said...

feminin? haha.. blog aku gothik. kadang2 ak sndiri pn sakit mata tgk kaler merah. wakaka

Miss Marquis said...

tak kesah warna font apa.
tapi tak suka kalau lip lap blink blink.


(:

♥Hernee Nazir♥ said...

melz akk pnye kaler tu ok x?hehehe

Hami Asraff said...

Minta pendapat. Warna di blogku feminin tak? Huhu ~

Melz said...

@Miss Marquis

uish kena amek kesah bab kaler dalam penulisan
benda nie lah orang akan tumpukan..bila susah nak dibaca maka sukar untuk kita tumpukan focus :)

Matjoe said...

aku setuju dgn pendapat itu. jgn lupa bayar cukai pendapatan :P

Khairi said...

Jangan wat bakcground hijau tulisan kuning sudah hehe.

Iklan sket hehe ---> Contest! Come join and win!

MéuzAngelo™ XXIII said...

kalau aku, aku pilih template yg senang org nk bace.. warne fonts dgn background pun mcm tu.. lps post, aku bace balik... rse2 ade org nk bace x? sng x kalo org nak bace? mende2 mcm tu aku slalu pk.. size font penting gak

kebanyakan blogger wat blog ikot sedap sendiri2, x pikir tanggapan org lain.. tapi nk suruh org bace blog dia..

PurPLe LaDy said...

blog I kaler purple.. huhu. tp xkesah ar org suka ke tak sbb mmg mls nak tkr2 template.. dah dekat nak setahun gn template ni. hehe

laila said...

hanya hitam putih yang dibenarkan di blog aku
haha senangggggg
walaupun aku suka pink sebenarnya

ZIANA ♥ FARREL said...

mel..bg komen plak blog i...huhuhu..please sifu!! :)

RaMa2UnGU said...

hohohmula22 xpax satu...hehehe


woo..i nyer blog kaler pepel..hehehehe...

+akufobia+ said...

laju siot kau berlari.padahal baru mula.kankankan.

Melz said...

@ZIANA ♥ FARREL

Purple and biru and lite pink smart ! kombinasi yang sangat sesuai untuk blogger yang santai hehe

Melz said...

@+akufobia+

lari mana asraf ? huhu

ZIANA ♥ FARREL said...

thanks sifu...nanti i adjust even i suke color merah..heheheh

e.l.i.s.s.m.i.e said...

gunakan bolt? Bold erk.me suka warna putih dan pink dan purple :)tp blog me white plain ajer.

:: Feez_Mior :: said...

haipp melz.. bla turn feez neh? hahaha

finafedora said...

is it actually BOLD..? no? sharing is caring! :)

ps: i go for purple. less ppl using it. so tade sape nk share kot?

♥ balkidz_hunny ♥ said...

mahu belajar cara buat duit dgn nuff..
huhuhu..
dr dulu cari ilmu tapi x jugak leh..
help me!

ariff said...

masih kena belajar banyak lagi kalau aku nak customize theme aku banyak2. aku benci css. kalo ada duit aku beli je premium theme. miahahaha~

stormz said...

tips yg bguna :)

btw, blogwalking ;p

Copyright © 2011 !MelRomeo! Melz | Personal B.l.o.g

Design By Melz | MelRomeo