Perlukah Beli FolloweR ?

Dec 2, 2009

Kali ini aku nak menegur sedikit , tak banyak tapi kalau susunan kata aku mengundang kemarahan atau menambah minyak dalam api atau korang mempunyai penyakit yang boleh membuatkan kau marah . Pergi ambil wuduk cepat kerana entry ini menegur benda yang aku rasa kurang enak dibaca .

Firstly aku nak ucapkan terima kasih kepada yang menjoinkan diri ke Quiz 6 Melz dan sangatlah aku hargai . Berbalik kepada Quiz atau contest atau sama waktu dengannya , adalah lebih baik dibuat dengan Niat yang betul kerana dari situ readers ataupun silent readers yang selama ini singgah ke blog walaupun blog baru tapi tiada gunanya jika kita menggunakan Contest/Quiz sebagai satu jalan untuk mengumpul "follower"

Widget dicuri dari FCUcommunity

Aku pernah berbicara tentang Jadi FolloweR Untuk Apa ? dan kini aku ingin memberi sedikit pendapat tentang perihal ini . Bukan kerana aku tak suka orang nak buat contest/Quiz dan aku akan sentiasa join dengan erti kata lain aku join bukan kerana hadiah tapi aku join kerana ingin merapatkan lagi silaturahim antara blogger dan aku juga ingin menyokong blog tersebut untuk terus maju kerana mempunyai idea yang bernas untuk membuat satu Contest/Quiz.

Tapi aku menjadi sangat jelik sekiranya ada diantara pembikin² Contest/Kuiz menggunakan contest tersebut untuk "membeli" follower . Apa kejadahnya ? Aku yang bersemangat untuk menjoinkan diri kedalam Contest tersebut terpaku apabila terbaca syarat yang diperlukan ialah 'perlu follow blog ini' apa motifnya ? . Serious aku cakap , akan ada antara korang menyebut " Blog aku , aku punya sukalah atau Contest aku , aku punya sukalah nak bagi syarat apa "

Okeh kalau yang tidak boleh terima aku minta maaf tapi aku bercerita tentang kenapa nak beli "follower" ? dan apabila suatu game itu habis ? orang yang telah follow itu akan unfollow atau terus berdiam diri ? ahaks fahami maksudnya baru berbicara di ruangan comment ini . Ingin aku minta maaf sekali lagi sekiranya entry ini merobek hati korang . Aku ulangi fahami " Widget Follower " dan dengan erti kata lain fahami Entry ini Jadi Follower Untuk Apa ?

Update : Main point "Jangan salah gunakan fungsi Follower"

43 Comments:

..::..ein..::.. said...

haha...entry yg best..tp mmg rmai pun yg wat contest camtu..syarat utama, kena jd followers utk blog 2...klo x, xleh join contest..adeeii..mcm2 la..bila dh join contest 2, x menang terus x ambk tau psl blog 2..ade yg lg teruk, unfollow terus...hilang dh fungsi utama "followers" 2...

Melz said...

Ein : hihi tau xpa :) Main point kat sini nak bagi tau apa fungsi "follower" hihi

kenwooi said...

beli followers?
too much i think.. =P

kenwooi.com

Melz said...

kenwooi : maksudnya lebih kurang kan :) hik²

syifa' said...

oo tu mknenye beli follower ekh? hihi~ ade jgk dengar contestant buat mcm nih. aiseyh. ta phm btol.

Melz said...

Syifa : hihi seperti itu jugalah maksudnya :)

she said...

she pon tak paham..bukan kalau follow-memollow ni sebab kite nak amek tau pasal blog tuh ke???macam she minat foto pastu she folo blog fotographer...bukan camtu ke???

Melz said...

she : yeap macam itulah maksud sebenar . Maksud yang lebih mudah difahami ' kita follow atas dasar ingin tahu perkembangan blog yang telah kita follow ' :)

enjoy blogging

Mr. Cuz said...

ko hentam gk kan blog tu..wakaka
aku rase dh lama ko pendam bende ni..haha
ape2 pn melz aku follow twitter jer wlupun aku tak rajin men tweet member2..haha

anwaruddin said...

hahaha! terbaik!

YobSumo said...

hehe kenapa emo Melz? nak masuk contest org suruh follow ke? hehheheheheh!

izzahfarhana said...

sy nak bt cntest,spe nak join kne kahwin dlu.ahaks =p

touyakaruma said...

Diorang follow supaya senang nak tau bila result contest dah kuar . Lepas tu diorang unfollow laaa .

Fatt Chin Choy said...

aku perasan gak tapi malas nak tego
hehe

jadi follower untuk sama2 sesat. haha

QQQ said...

ha ni kira salah guna kuasa nih!

mier@merr said...

sama cam afatt..perasan tpi mls tego..
aku folo yg aku suke jek... kalu sbb kontez beliau aku kene folo... maka tidaklah aku menjoin...hehe


kuantiti follower tak penting bg aku... kualiti follower tu lebey penting...
yg dtg blog kite..baca dgn ikhlas ape yg tulis... bru rs sonok ada follower,..hehe

B E L L A said...

maybe dia nak bagi can kot kalau ade org yg dh lame nak follo tapi kalau private mcm xbest, kalau public segan kot lah kottt. tapi dgn cara contest bagi belapik lah konon nak folo sbb join contest. tp dia mmg minat dgn blog tuh jugak.

hihi pndngn sndrik pahe ke? ceit awat ckp kelntn. wpon xnah join contest ne sbb mlssss. haha.

ween said...

oh. contest aku xperlukan sesiapa utk menjd follower. cukup sekadar memeriahkan majlis :)

cikTi said...

melz,,btol gk ko ckp.,.
org nk folo ke xnk,,biorLA,.
nk pakse2 plak,.

Sharinginfoz said...

he he he macaam2 style.. apa yang penting strategi... anyway dah click ur digi... bosan2 datang le sini

@juera said...

perghh..mntop arhh entry abg melz ni..mmg x nafikn lam byk2 contest jura join of coz nk kna jd follower..pdhal itu sume bkn nye pting sgt pn..tp abg melz pnye contest je x plu nk kna syarat bagai..simple jerk..!!..mcm tu la best..hihi

~@k1 is @utuMn!~ said...

nsb bek xpnh join mne2 kontes ag.. hahahah

fiD said...

aku suke follow yg blog ilmiah, klako , ,,, blog ko aku follow coz ko byk memberi nasihat..

atiQah adNan said...

betul tu ramai yang buat contest syaratnya gitu.. dari aku nak join terus tanak join daaa... alahaii...

[z@ck] said...

sll yg bt syarat macam tu maybe nak cepat glamour kot..
xpun makin rmi follower, makin rasa otai kot

ahleng ariKen said...

hoyeah hoyeah...
amat bagus ini entri

hBz said...

Haha..gua yg br blogin ni pn xfhm.gua lg songsang.ble tgk follower gua betambah.naik segan plak.yea la.xde juadah sedap2 yg nak di santapkan.nnt gua buat entry, ape pendapat and ttg follower,lu komen k.

zool said...

Selalu benda ni.. Dapatkah subscriber atau follower..
Tu salah satu teknik je.. Tapi aku kalau contest camni memang tak join.. Tapi terpulanglah pada memasing..

♥miszluna™ said...

huhu..

rm1 utk 10 follower..


aku punya style..
aku follow utk sng aku bc kt google reader..
xnk follow aku pun sikit x kesah..

klu follower beribu tp komen asik org sm je watpe..

huhu..

[s][u][e][h][a][n][n] said...

sumer terpulang pada diri sendiri..follow x perlu ada paksaan.. :)

kak Aidah said...

Betul, betul, betul.....Ada blogger buat contest siap letak syarat suruh add link ke blog dia lagi. Macam terdesak je

Putra Al-Maliki said...

selalu saya terbaca, u follow me, i follow u.. =)

psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://putraalmaliki.via.my/ . TQ.

Liyanaa. said...

aku setuju entry ko ni hihi and kalau ada contest mcm tu mmg aku x follow n xbuat hee ;)

i.z.m.a said...

aku ni banyak jugak singgah baca blog org, but tak rasa nak jadi follower. sebab tu aku punya follower pun beberapa ketul je. tapi aku tak upset pun, tak kisah. aku jadi follower kalau rasa nak update dari blog tu lebih cepat ataupun aku rasa nak tau perkembangan content dalam blog tu.. that's all.. itu saje pendapat'an saya untuk kali ini..

zaiMi said...

aku setuju.. banyak contest yg cmtu sebenarnye.. cara mudah untuk membeli follower.. padahal follower ramai pn bukannye die dpt duit..

wan2911 said...

adess,....makan dalam ni..haha
aku ade wat jugak, tapi niat aku utk memudahkan aku dpt update2 dari follower yg ade, mybloglog senang nak taw kalau ade update2 dari blog kawan2 :)

CikLilyPutih said...

majoriti blog yg buat contest mesti kene jadi follower diorg. Aku ade gaklah join beberape contest, memang wajib utk jadi follower tak pun jadi subscriber. tapi itulah bile abis contest follower tinggal kenangan jelah.

MissA said...

biarlah kita follow org tu ikhlas..
i follow blog yg i betul2 bace je..
tak layan org tulis merapu ni haha

||| PöJìé PööH ||| said...

POjie ada buat contest gak..
Tp Pojie xtetapkan syarat mcm tuh..
Sbb Pojie ikut konsep Melz, xpe kan mcm tuh??!

anonymous said...

follower tu apa?adeyh~....nice n3 buddy...yiehaaaa...

Eryati said...

salam melz...wahahah daku tersindir la..yerla coz aku pon wat kontez n syarat gtu...ekceli terikut² sbenarnya...bukan niat mo beli itu follower.Huhuh...mmg betul, aku pun join kontez utk eratkan silaturrahim...takpe teguran itu baik utk diri kita sedar diri..(erk betulkah ayat ni)

ery sweetie said...

entry yg best~

rasenye bukan 'follower paksaan' dlm contest je..

tp ramai yg gune ayat cmni 'i dah follow u,u follow i balik k'

tak follow,berat hati pulak..kang die terase~ so,follow jugak le..haha

Make Dreams said...

i think the best think that we can get many follower that we have to be active in some or more blogs, so we have to meet some friends and meet the other more friends, and we serve a good article or giving help to the other friends.

Copyright © 2011 !MelRomeo! Melz | Personal B.l.o.g

Design By Melz | MelRomeo