Tips | Cara Aku Menulis

Dec 15, 2009

menulis kerana aku ingin belajar

Aku menggunakan perkataan menulis bukan kerana aku menulis diatas kertas tetapi aku menulis di keyboard iaitu menaip , tapi aku tak suka perkataan menaip apabila menulis..haaa korang paham tak? aku dah tak paham kat situ miahaha. Neway di blog orang akan melihat cara kita menulis . Adakah korang tau yang menulis itu sudah cukup untuk kita melihat perwatakan seseorang . Jika penuh caciannya maka apakan lagi cara personaliti dan cara seseorang itu berbicara ? ahaks . Renungkan

Sesungguhnya aku menulis mengikut keadaan mood aku , sekiranya mood aku swing maka swing la entry aku dan jika mood aku kelaut maka kelaut lah entry aku Miahaha. Perkara utama disini yang aku ingin bahaskan dalam entry ini ialah cara penulisan kita. Di blog kita belajar untuk mencari sesuatu yang kita tak pernah rasakan dan daripada blog juga kita belajar untuk menjadi lebih baik , harus diingatkan blog bukan sahaja untuk kita lepaskan amarah kita . Renungkan juga

Matang apabila kita ingin menulis dan matang ketika kita berfikir . Yeah! Kematangan yang membuatkan kita menulis dengan cara yang betul dan menghormati orang lain dan kematangan dalam diri juga membuatkan penulisan kita mudah dibaca dan difahami . Bagi aku , aku adalah pembaca entry itu yang pertama sebelum aku publish ke khalayak umum dan daripada membaca aku memahami dan daripada memahami aku jadikan ia sebagai panduan untuk aku terus hidup . Renungkan lagi

Maafkan aku sekiranya penulisan aku kurang difahami kerana dari dulu BM aku tak pernah A haha dan aku pun tak faham kenapa BM aku takleh nak A! Ini disebabkan daripada kematangan aku dalam membuat suatu ayat yang penuh makna adalah teruk atau kurang mahir ( elok sikit ) Namun daripada blog ini, aku belajar menggali macam mana untuk membuat suatu ayat yang mudah difahami . Aku dulu blogging (Public) tak banyak guna bahasa² melayu ni haha.

Kalau korang tengok cara aku blogging pada 3 bulan lepas , sila check cara aku penulisan dulu dan cara penulisan sekarang . Sungguh lain bukan ? Dulu aku menulis dengan cara aku bercakap kalau aku ketawa maka aku akan ketawa didalam entry itu kadang² sampai terbahak² dan guling² pastu ambil air segelas . Serious aku tipu kalau aku tak tipu lai coki² 3 bungkus kat aku . Haha

Cara Penulisan yang agak skema ? Yeap cara penulisan yang agak skema akan membuatkan satu individu itu menyukai individu yang menulis itu . Percaya atau tidak ? Itu terpulang kepada individu itu untuk menerima . Tapi bagi aku, aku belajar dari kesilapan dan aku belajar dari teguran yang membuatkan aku lebih matang dan fahami apa itu penulisan ! Aku menulis suatu entry bertemankan lagu dan daripada lagu itu , banyak idea yang boleh aku curahkan .Aku selalu berkata disetiap entry aku

Lepas Membaca Itu Tinggalkanlah Pesanan ,
Janganlah Kau Menegur Tanpa Sapaan ,
Janganlah Kau Tinggalkan Tanpa Perkataan ,
Supaya Diri Penulis Berasa Kelegaan.

Neway tanpa korang tak berdaya aku berfikir , tanpa sokongan korang tak berdaya aku menulis, tanpa korang juga tak berdaya aku berblogging . Sekian sahaja aku membahaskan tentang entry Penulisan. Aku akan ceritakan Tips bagaimana ingin mencari idea untuk menulis suatu entry .

54 Comments:

Hang TuARC said...

biasanya mood swing la kluar idea best
koh3

Melz said...

Hang TuARC : idea best..tapi ayat swing ke laut miahaha

GhOsToNe said...

cari mood tok mnlis..

ngah bosan!!!

Melz said...

GhOsToNe : wakaka relax2. nak cari mood mmg payah miahaha

BULLET said...

macam2 ko ni...tapi tips2 ko bagi mmg bergune...good2

Melz said...

BULLET : aku dapat tips pun dari usha2 blog orang . aku tengok apa yang tak best apa yang best :) pastu aku try review blog dia dan jadikan ia tips hihi

░♥si lampu neon♥░ said...

sebenarnye, kalau kita tulis ayat skema, boleh naikkan traficc kita. ;)

Melz said...

si lampu neon :) hihi tau tape. cantik point disitu miahaha.. sebab mudah dicari oleh search² engine

..nOj.. said...

ha mmg penulisan menggambarkan penulisnye... kalau dia byk mengeja menggunakan perkataan dlm kamusnye sendiri spt perkataan ini , kewl(cool), larh(lah) itu sgt menunjukkan remaja2 belasan tahun atau awal 20an

Melz said...

..nOj.. : yeap good point juga disitu :) seperti yang mel cakap , orang akan rujuk penulisan untuk mengetahui siapa dia . ( alam maya ) hihi kire kite leh detect la kan ? miahaha

Mr.Clive said...

aku pon konpius apa mood aku sekarang.lol

Mr.Bintang said...

first time nk komen.. ekekek.. :P

tak di nafikan. penulisan kita menggambarkan personaliti kita sendiri.. hehehe.. kalau dulu penulisan aku agak kebudak²an walaupun dah berumur.. haha.. personaliti aku pun cam tu la kot agaknya.. hihi.. cuma skrg ni je dah lain sket.. :D

thx for this entry.. sdikit sbnyk dpt gak ilham utk next entry.. haha.. :P

aLeen aVriL said...

ermm..jap aku nk renungkan cara penulisan aku jap..

owh da renung da...aku xtau aper cara penulisan aku..huhuhu..

aried said...

hm...cara aku tulis merapu gak kot... kadang2 guna name "aried" kdang2 guna aku jer... tapi guna aried tu aku slesa bila ngan orang2 lagi tua.. lebih kurang umur pkai aku je...hehehe

Melz said...

Mr.Clive : cuba kau relax..tenang kan pastu rasa apa mood kau hahaha

Melz said...

Mr.Bintang : hahaha thnx coz drop here :) Personaliti di blog kita boleh adaptasikan kepada diri di dunia nyata rite? kadang-kadang apa yang kita selalu tulis pun akan kita sebut..sebagai contoh "Ahaks"

aku suka juga sebut tetibe haha

Melz said...

aLeen aVriL : banyak cara penulisan ini aleen :) hihi.. kita kadang2 takleh nak tau sendiri..melainkan kita compare ngan orang lain :) mel selalu compare ngan orang yang lebih matang . so darisitu mel dapat ubah sikit2 :)

Melz said...

aried : hehe itu dipanggil kata ganti diri nama . bagi aku . jika mood aku kelaut. aku tengah rasa tak best jer feeling nie..aku akan guna gua lu . tengok cara.sebagai nasihat yang keras tapi entry yang lembut. kata ganti diri nama memainkan peranan paling penting :) hihi

[s][u][e][h][a][n][n] said...

huh kadang aku jeles tgk ko rajin menulis n macam2 mood n cara penulisan ko..

paling aku suka tips2 dari ko la. :)

Mr. Cuz said...

perkongsian yg bagus melz..aku pun dah menjadi semakin skema dlm penulisan aku..huhu

off topic : weyh.. pe pendapat ko kalau kalau aku tulis entri pasal diri aku skali dua dalam sebulan??ade yang mintak la..huhu

qqq said...

elak menulis ketika datang haid!

Melz said...

[s][u][e][h][a][n][n] : haha dalam entry ini pun ada tips..tapi kena kupas sendiri maksud yang tersirat :) hihi mel baru terperasan ahaks..dan neon dah dapat 1 disitu ahaks

Melz said...

Mr. Cuz : haha skema itu bagus..ahaks. aku nak bergiat nie miahaha.. dalam comment aku mana ada tulis betul2 kan? miahaha..

jangan terlalu tetapkan pendirian terhadap benda yang kau tak suka beb. hehe hilang nikmat kau blogging nanti..kalau kau rasa nak buat..kau buat ajer.

Melz said...

qqq : aku laki. xda haid..kalau ada ..ahhh payah disitu miahaha

Wanita Itu said...

setuju..

penulisan cermin diri..

:)

Melz said...

Wanita Itu : yeap betul tuh hihi

Farhana said...

Ouh.. BM dapat A pn belum tentu boleh hasilkan ayat meletup.. Muahaha.. ;p

Ku pule masih lagi mencari hala tuju penulisan.. Tak tahu lagi ape bentuk harus ku tulis.. Skema? Tak skema? Hmmmm... Masih lagi berfikir..

Melz said...

Farhana : cuba biasakan penulisan yang penuh daripada penulisan yang bershort form tuh hahaha

YanTzYanTtiE said...

samelah samelah =p

Melz said...

YanTzYanTtiE : haha sama :P

maisyara pot! pot! said...

cara mai menulis da cm koling todok... ta taw na ubah cmne... adesh....

*sbnr yea da mls na blogging sgt arrr... pnt!

Melz said...

maisyara pot! pot! : relax la babe.. awat malas plak? huhu take it slow

ween said...

sila bahaskan dgn lebih lanjut, Melz! huu. aku suka cara kau menulis. matang dan berhemah. keep it up the good work :)

p/s: pd pemerhatian aku, ramai yg lbh suka membaca blog 'sempoi', berbanding 'skema'. herm.

pape pun. aku senang dgn blog kau.

Melz said...

ween : hehe ada mase aku sempoi je kan ? hihi aku cuba untuk pelbagaikan penulisan ini..sebab aku tulis ikut mood..hihi :)

ween said...

eh. aku xckp kau skema pun Melz. sorry. kau sempoi je. BEST ok :)

Melz said...

ween : haha kau banyak buat aku bersemangat nak menulis sebenarnya hihi :)

aNiSa hANg tUaH said...

yeke tak penah dpt A?
tp penulisan mel bagus2 je..
:)

에마 said...

ok apa bhs mel, kalo nk banding ak, dpt a pn xda guna, msk U mbik bm jd generik pown dpt c+, hahaha..anyway, ayt ko tsusun, x tunggang langgang, kalo ak suruh lectrr cek, ko rs dia bg ko bpe? hik3 (renungkan<--bak kata mel)

Melz said...

aNiSa hANg tUaH : yeap .. SPM dapat B+ boleh? hahaha

Melz said...

에마 : owh ingatkan C++ haha tuh bahasa lain dah..miahaha. aku tatau baper depa bagi kalau dorang cek erm :S musykil haha

Mr. Cuz said...

akan aku pk kan pendapat ko gk..huhu
tp skali skala pe slahnya..mne tau ade awek nak ngorat aku nnt..wakaka

iniCIK yASmin said...

my penulisan x konsisten..bhsa tunggang langgang..hahhaa..so sapa yg bce 2 kcian je..btw..i love to read ur blog coz sng nk ph..ngehehhe

Melz said...

Mr. Cuz : haha tuh dah macam tajuk "propito" dalam quiz 7 ahaha . kau buat ajer apa benda semua cuz . kau jangan limitkan apa untuk entry kau hihi

Melz said...

iniCIK yASmin : hoho mel selalu fikir.. ' dorang nie paham ke apa aku tulis ' disebabkan tuh. mel baca banyak kali sebeleum publish ahaha

Nescafe ais said...

Betul tu. Cara kita menulis akan menentukan survival kita dalam dunia blogger.

Adam said...

kadang2 cerita yang berlaku disekeliling kita boleh ditulis menggunakan ayat skema. bergantung kepada penerimaan serta sasaran pembaca kita. Jangan sampai isu menjadi kontroversi macam blog Adam.

PS : Blog Adam menjadi sasaran sekarang. Habis laaa... rujuk kepada post tentang festkum.

beautiful_rose said...

idea sedang mencanak2 tp masa x mengizinkan...so,tangguh dulu smpn dlm draft jd entry basi berkulat berlapuk =p

cik eykameow :) said...

hihi lega i baca.. haha. u lega x i drop komen nih? wakaka

Melz said...

Nescafe ais : yeap survival ;) cara kita berinteraksi sesama blogger

Melz said...

Adam : hoho kontroversi ? mak aih

Melz said...

beautiful_rose : kena set timing yang cun dan mood yang cun kalau nak menulis ini

Melz said...

cik eykameow : hihi sangat lega :P miahaha

xeema said...

salam, terima kasih berkongsi.
sebelum ni taktau pon pasal ni sbb baru berjinak2 dengan blog..:)

xeema said...

eh chup :p

komen tadi untuk entry yg PING MY BLOG tu..hehe..
sorry

Copyright © 2011 !MelRomeo! Melz | Personal B.l.o.g

Design By Melz | MelRomeo