Tips Blogging General Reveal By Melz

Nov 16, 2009

General bermaksud Umum dan dengan erti kata lain , boleh nak ikut atau tidak mahu ikut ! Dari pemandangan aku sebaiknya korang ikut la yer sebab mungkin ia baik digunakan dan sekiranya ia tidak baik bagi korang , janganlah korang ikut ! Ini disebabkan aku menaip menggunakan pemandangan aku , bukan pemandangan orang lain ok ! :)

1. Show word verification for comments perlu ke ?


Kenapa mesti nak ada ? Bagi akulah benda ini sememangnya boleh bikin aku gila. Tapi aku tak tahulah kepada korang . Aku bagi tau ini disebabkan aku ingin berkongsi . Let's say kau fikir mostly dalam Malaysia ini memakai BerukBand yang tahap kelajuannya ala² siput , dan sekiranya blogger yang ingin mengomen tapi memerlukan Word Verification itu tergendala disebabkan salah menaip .

Dan dari situ juga berkemungkinan besar Blogger itu rasa menyampah untuk mengomen :) . Benda ini ditulis mengelakkan spammer , Come on ! kita sebagai admin blog boleh delete la kalau setakat terspam 1 atau dua :)

2. Waktu yang Best untuk korang Mempublishkan Entry !

Ini Jam

Setelah aku godeh dan memikirkan dari siang ke malam dan dari malam ke subuh . Akhirnya aku terfikir sejenak pasal benda ini . Semangnya benda ini penting untuk memastikan entry korang "dibaca" untuk firasat aku yang telah lama berfikir .

Ada baiknya Entry pada hari Isnin - Jumaat Dipublishkan pada pukul 12PM ke atas , kerana ramai blogger yang bekerja ataupun yang bersekolah berada di depan komputer untuk menunggu masa rehat :) menular itu bagus sekiranya kena pada tempat. hahaha

Dan jam seterusnya bagus di publishkan arround jam 8PM - 8.30PM kerana apa ? kerana waktu ini adalah waktu kemuncak untuk blogger² merehatkan diri lepas Solat Maghrib + makan² . dan pada masa yang sama tiada apa yang boleh dibuat pada masa itu selainkan melipat baju ,menonton tv ,mengonlinekan diri :)

Ok lah nanti aku ada ternampak lagi aku bagi tau na :) Enjoy blogging ~

41 Comments:

atiQah adNan said...

betul..betul aku setuju...
blog aku takde word verification..
ko rajin la komen n tegur mane yang patut k.. maklumlah aku rabun tak nampak.. nak pinjam mata kawan-kawan tolong tengok kan mane yang tak besstt...

Cik aiNa said...

yup..dah try da,,mujarab!!
ehehe

Melz said...

atiQah AdNan : awat ang tak update ? tuh stickey post ka ? aku pun dah blur2 :D

*zaikha-yusuf* said...

haah..dah uat gak...sbb rse word verification tu sgt menyusahkan laa..lgik2 kalu tenet tgh slow gle..huhu

Melz said...

Cik aiNa :aku pening2 nie macam2 la idea kuar.. tapi pening tak best !!

Melz said...

*zaikha-yusuf* : nasib baik u dah buat babe..bukan apa kesian kat dorang yang mengalami internet yang selo :P

Mr. Cuz said...

aku pk pun mmg kne publish tgh hari sebab au dh try 3 waktu yg mcm ko ckap tu dan sememangnya rmai yg membace pada waktu yg mcm ko ckap tu..haha

Melz said...

Mr.Cuz : hahaha.. ntah tuh aku tgk sendiri kat live connection kat tmnet . kira mmg melambung orang on9 time malam tuh :P

ZihNuN FaTiN said...

10 markah utk melz!(^_+)

mrkh yg selebihnya lg lps ni..hehehe

eyena said...

wah bagus jugak tips ni..hehe tapi masalahnya idea dtg kekadang tak kira waktu.. hehee

Melz said...

ZihNun Fatin : eh ada plak markah² yea ? hahahaha

Melz said...

eyena : thnx eyena :) yeap idea nie datang time pening =)) hahahaha

aLeen aVriL said...

waaaa.....cmne melz bole tahu waktu mane yg sesuwai nk post entri...hebat lar melz nih..huhuhu...

blog aleen asenyer xde word verification tuh...huhuu.....senang klu xde word verification tuh...tros bole click 'publish komen' jer.....

mang semudah petik jari kan melz...

Melz said...

aleen : hahaha bab timing tuh..kalau kita fikir logic jgak kan ? :)

yeap word verfication tuh annoy gilew kan ? :) kadang2 kita terlepas pandang yang kita dah comment tapi tertekan button X :P so takdela comment

«♪Ruff♪» said...

wah melz..
menarik dowh...
nak cuba lah

DaHLia said...

Mmasuk xkomen akak td???

DaHLia said...

lorr..xmasuk..ok..

akak guna tips Mel said NO to word verification..mmg lemas lorr nk telek huruf...

tip ke2 tu akan rs ade betul gak teori tu...nnti akak try praktikkan...

Mr. Cuz said...

sebut pasal tmnet...ha bile lagi bro??
dh lme dh info tu ko bg kat aku..smpai dh lpe skjap..haha
ble bro nk ajaq aku ni..haha

||| PöJìé PööH ||| said...

Wow!!
Hebat kajian kamu Melz..
Leh buat thesis master pasal bog n nuffnang la macam nih..
Ngee..Apa² good job!
thanks for sharing..

imHepPie said...

eh btol la aku sgt tensen kalo ade word vrfcation dahla tenet lembab woooo

Lizz said...

bab timing post tu memang penting. kalo post time org dh balik keje mmg slow lah trafik.hahaha

miss lolly a.k.a luvfareda said...

setujuuuuuuuuuuuuu semuaaaaaaaa !

YobSumo said...

huhu tips baru!

klik DIGI!

|arieza| said...

i setuju sgt yg part word verification tu.. mmg kdg2 buat rasa malas je nk comment.. hehehe

--siLEnt_ 5iLh0ueEtte-- said...

adeh... terase plak. oho
-eyes2eyes ade word verification.
ngee.. incik fly2high xbg buang.. um3

Melz said...

Ruff : cuba² jangan tak cuba na :P haha

Melz said...

DaHLia : tau xpa :P biar kita yang lemas jangan visitor yang lemas :P hahha

Melz said...

Mr. Cuz : info apa yerk cuz ? aku pun dah lupa.. macam2 orang aku bagi info wakakkaka..sampai aku pun dah lupa infonya

Melz said...

||| PöJìé PööH ||| : ahahaha mel selalunya tgk cara "orang" lain berblogging dan dari situ banyak kita boleh dapat :) cara orang berinteraksi etc

ur most welcome

Melz said...

imHepPie : hahaha tau xpa na :) so kalau yang ada tuh buang je la.kesian kat visitor yang gigih nak menaip WC

Melz said...

Lizz : hahaha pun tau xpa :P tapi melainkan blog tuh dah mmg mantap . kiranya dikenali ramai. .tuh xpa la dia nak posting tengah pagi pun kan ? :P

Melz said...

lolly : setuju semua ? ;P ada 2 je haha

Melz said...

YobSumo : hehe maybe. aku pun tatau ada orang dah buat ke tak.. tapi nie hasil nukilan ku :P hekhek

neway sat lagi aku go click kau nyer eh

Melz said...

|arieza| : thnx arieza coz support this entry :) mel terkena sekali. page dia dah la berat.. pastu salah type .. lepas tuh nak loading...adehh pedih :P

Melz said...

--siLEnt_ 5iLh0ueEtte-- : terasa ? keh keh :P tupasal mel buat general .semua kene kalau dia buat :P muahahaha

ween said...

agree with both tips ;)

ak pun xsuka isi word verification. urghhh. skarang dah tahu waktu terbaik utk publish entry. thanks for sharing :)

cybernetic88 said...

aha yup. aku dulu pkai word verfication ni jgk. cam mnymph je aku tngok. haha. trus xpkai. aiyo la.
yg pasl post entri tu btul jgk kn. haha. pndai la ko ni. syg lebih sikit. hahaha =P

Melz said...

ween : thnx babe :) hehe yeap timing tuh penting actually . sebab kalau kita publish time pagi2 buta .. blog list akan turun ke bawah dan orang yang follow kita tak tau yang kita dah update blog :D

Melz said...

acapz : hahaha lari topik "RM v3.1 da out meh?"hahaha neway yeap jangan pakai WV tuh..nyusahkan visitor :P

♥Hernee Nazir♥ said...

btul melz akk stuju tu.. leceh klau berukband wat hal..

stuju gak n3 wktu2 cam tu..

Melz said...

Hernee Nazir : hehe yeap aku dah pernah kena time pakai berukband. rasa nak marah pun ada..hahaha tapi nak wat cane kan :P


hehe thnx kerana bersetuju dengan entry ini :) aku hargai!

Copyright © 2011 !MelRomeo! Melz | Personal B.l.o.g

Design By Melz | MelRomeo