Jadi FolloweR Untuk Apa?

Nov 11, 2009

Kepada yang dah follow aku..aku ucapkan terima kasih..serious aku tak endahkan sangat bab follower..kalau ko nak beribu ke beratus ke berpuluh ke..aku xperlu semua tuh..seriyes syit..Kepada yang support aku walaupun bukan follower aku..lagilah aku appreciate..

Kalau korang rasa blog aku x best lately..korang blah..aku x perlukan follower yang hanya pada nombor..aku perlukan follower yang betul² follower..iaitu follower yang betul² ikhlas terhadap apa yang aku type.. aku berbual berbuih² bukan kerana aku x suka orang follow aku...tapi lately orang duk suruh/ paksa aku mengfollow blog dorang?mmg akan aku ignore terus..ada aku kesah sebab 1 orang aku hilang traffic? ROFLMAO aku cakap..

Apakah korang tau apa itu makna Follow di Blog masing²? tape aku hujah sedikit..
Follower yang mengikut kamus diri aku..Follower bermaksud mengikut blog ini untuk mengetahui perkembangan blog yang telah diikuti..So sekarang sapa yang tak paham bab Follower nie ?


Korang kene ingat..follower di Blog TIDAK sama dengan Follower Twitter..bukan bak kata pepatah i follow u follow..ingat nie macam cerita Romeo and Juliet ke? U jump i jump ? apakah ini yang korang inginkan? Sekarang aku bercerita pasal Blogging..bukan cerita wayang..

Nak layan blogging..layan lah..aku x kesah..itu hak kau..tapi bab follower yang memaksa nie..begone pest please..korang kene ingat..kalau orang tuh rasa Blog itu boleh difollow dan mengikut citarasa seseorang..maka ada NIAT dihati untuk follow..then go ahead.. korang nak paksa² follow nie pehal? saja nak pemes sebab blog kau banyak follower? apa kejadah kalau banyak follower tapi x berinteraksi langsung dengan blog yang kau follow?

Dan kalau disebabkan Entry ini kau nak Unfollow aku...teruskan niat anda..jangan tunggu lama² nanti lama² bla bla bla malas aku mo nyanyi time² camni..muahahaha...berusaha untuk menjadi Blogger yang tegar ! okehh :)

Sapa setuju bab nie? aku malas nak story panjang...sebab kalau story panjang..ada jer AnonyMouse yang gian nak type dan kondem blog aku..apadahal..come on aku nak tengok betapa tegar ko sebagai AnonyMouse memberi komen terhadap blog ini..aku tertunggu² juga.. tunggu ya AnonyMouse.. akan aku cerita pasal kau Next Entry :).....To be Continue~

83 Comments:

mello said...

of course aku setuju! lalalala

kadang-kadang aku bengang jgk ngan sesetengah makhluk yg tak dikenali.. tiba-tiba dtg kt shoutmix then suruh folow dia.. WTF? Siap ckp "plis folow me.." takleh blah..

at least bertegur sapa la dulu ngan tuan punya blog.. bg salam ke.. say hi ke..

Melz said...

mello : hahaha semua orang dah kene.. betul tuh..tapi perkataan "plis follow me" sepatutnya tak ada lagi bagus hahaha

cryingangel said...

hidup melz kerana berani jujur dalam berkata kata...huhu.....

Melz said...

cryinangel : Ku telah bangun dari tidur !

Mr. Cuz said...

haha..aku stju dgn ustaz melromeo seantero..haha
follower..ape tu??haha
gua dh mental ni melz..ko de ubat tak..mkin tensen kpale otak aku ni..huahaha..entri blog pn dh start merepek-repek ni dan nasib baik aku lom jual kerepek..wahaha
sebelum aku jual baik aku tido dlu..haha
(ape aku cter ni..adui..)

Cik aiNa said...

aku x jadik follower ko pun mel..tiap hari aku dtg blog ko..tiap hari jugak aku komen ko..bc blog ko. ape la sgt follower tu kan...ingat ni mespes ke ape..huhuu~ Aku follower ratus2..yg dtg blog aku..hampehh..ciput je!

~C.h.E.n.T.a..L.y.a.A~ said...

rilex mel...mostly blogger mmg cmtu skang ni...konon2 i folo u...u pn kena folo me....uwekkkkk...
nk nek tmbh folower la kununnnnnn

Melz said...

MR.Cuz : ON ym..wakakaka aku mo story 1 dua 3 benda na. :P

neway kalau makan kerepek ajak aku nak..aku mmg suka kerepek² nie muahahaha

atiQah adNan said...

yerp saya setuju..
kita follow belog orang sebab nak ikuti perkembangan blog dia.. hee~
as i see, belog melz padat dengan info.. so sudilah menerima saya sebagai salah sorang pengikut belog awk ye ^__^

kadang-kadang bukan semua entry kita orang berminat untuk komen kn..? sekadar baca n leave..

Melz said...

Cik Aina : yeap aku tau disitu :) dan sehaluan dengan itu..sebab tuh aku wujudkan tajuk posting :
Jadi Follower Untuk Apa ? hahaha

am i rite ?

Melz said...

Chenta Lya : yeap :) NewBie Blogger ! i'm pointing to newblogger..dan mostly dalam entry aku semua kepada Newbloggger..

Melz said...

atiQah adNan : selagi kau masih suka terhadap entry aku...aku terima seadanya :)

Baca and leave : Silent Reader.. nanti akan ada tips ruginyer menjadi Silent Reader jika ada blog :) hehe

Nedy Nadia said...

ade gak ke ckp 'plz follow me'
adeii..cam terdesak sangat je. haha

aLeen aVriL said...

aleen setujoo gn hujahan melz nih...
ermm....melz jgn mara2...jgn nk hangin lar.....biakn jer depa tuh..

Melz said...

nedy Nadia : yeap desperate Blogger yang inginkan Traffic tak bertempat.. dari situ serious mel cakap akan hilang traffic dari mata blogger yang lain :)

Melz said...

aLeen Avril : thnx aleen kerana setuju dengan entry ini..hehe boleh banjer mekdi nanti yer ;P lalala...
xdala mel x hangin pun..teringin nak hangin..tapi nak wat apa..come on dunia maya..it doesn't make any sense

fitriah said...

stuju sgt mel!



psssst, ROFLMAO tu ape? teheeeeeeee

Ezzah said...

yup...betul tuh. xsemestinya org tuh dh follow kita so kite kena follow dia gak kan...TIADA PAKSAAN dalam ituuu....n bro, i x follow blog u tp still in my list dlm blog & bila u update terus baca!

ehehehe...

Melz said...

Fitriah : hahaha thnx ye fitriah :)

Roflmao tuh maksudnyer

ROlling on floor , Laughing My Ass Off..hahaha Direct 1 :P

Melz said...

Ezzah : wah i lioke the way u talk :) serious..dan sis menggunakan TIADA PAKSAAN sudah cukup membuka mata para blogger² yang asyik memaksa kita untuk mengFollow blog mereka..adehhh

[s][u][e][h][a][n][n] said...

betul tu melz...buat apa nak paksa2 orang follow kita..tgk je la mel...x paksa pun orang follow...ramai jer pengikutnya....huhuhu

atyn said...

hehe . aku pon tak kesah sgt pasal follower . even sikit yg folow , janji aku dpt informati dari otak korang2 .
anonymouse ? mcm aku banyak kali dengar pasal budak neh .
mg ske kondem orang .
haha ;D

Mohd Hazri said...

aku taknak jadi u jump i jump. dua-dua mati. tak selamat. u jump, i wait. u die, i find another :)

Melz said...

Sueanne : mungkin orang yang dok pakse² nie nak cepat glamer ? orang bawah tgk wow..banyak follower..i lioke.. mesti dah otai blogging..
am i rite?

Melz said...

atyn : hahaha anonymouse ku masih menunggu ..mana la dia nak wat ayat yang boleh kondem blog aku nie..tape aku sabar menanti..muahahahaha

Melz said...

MOhd Hazri : kah kah kah! boleh tahan pemikiran kau terhadap percintaan ya :P neway kalau dua dua taknak jump camna ? masih bersama la gamaknyer yer ?

{lumut} said...

ak agak jahat okeh..
sbb ak follow mereka yg ckp..
pliss folo me back.
and blog yg betul2 aku tggu die update adelah dalam 5 blog je.,

and blog ko pon aku x follow..
tp aku selalu dtg menempek sini.
bace ape kau tulis.

sori kepada sape yg follow aku..
ak x pernah nak follow korg balik
melainkan ade msg kat chatbox aku..

"plis folo me back"..

erk...

betul ckp melz..kene fhm ape mksud follow tuh yg sebenar2 nye..

bukan pada kualiti ok.
to pd sejauh mana kau trime penulisan,idea mahupun cerita hidup sipenulis.
xfollow pon xpe..=)

aku x follow org..tp aku linksenang nak terjah rumah org minum air sirap.

{lumut} said...

eh aku silap.bukan pada kuantiti.tp kualiti.haha

{lumut} said...

yg pasti ku slalu terjah blog kau juge..hehe

siggplus said...

kudos!

~@k1 is @utuMn!~ said...

iyah! cek melz da marah!
aki follow u...
auuhhh!!

Putra Al-Maliki said...

kebanyakan follower nie hanya add jer, bukan follow betul2 pun.. macam penyokong kelantan gak la.. belum tamat permainan dah blah..

psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://putraalmaliki.via.my/ . TQ.

ayinn said...

definisi follow utk aku;
follow utk tau pkembangan org tu, bkongsi cerita dgn dorg,meredakan keboringan bila xde benda nak wat,..(ahahahah,..cam ilek je aku,..) n menambahkan ilmu pgetahuan,..

okeyh,..teruskan berbelog!!! aku akn trus membaca dan memfollow selagi hayat dikandung badan,.. chewahhhh,... dramatik ayat...

lemangcute@chah said...

lemang sudah berblog dari 2005..heheh.. cuma ada 41 follower..
hehehe.. it doesn't effect me at all..

blogging just for my own satisfying..

hehehe... no worry bro.. i'm still follow you..
coz..
you
cam yeye
ensem
periang
tinggi
poyo
dll..hehehehehe

cybernetic88 said...

haha. ko tunggu ye stranger!. siap mel dah mrh tu. haha. aku support ko mel. dun worry. aku syg ko la. dari first aku knl smpai skng. syg aku lebih dari awek aku lagi bai. ahhahaha

Melz said...

Lumut : thnx kepada lumut kerana menerangkan serba sedikit :)
thnx kepada lumut juga kerana menerjah blog nie :P keh keh keh

Melz said...

siggplus : tidus!

Melz said...

aki : mana de marah :P hahaha i'm happy! keh keh

Melz said...

Putra Al-Maliki : betul tuh..dorang follow kerana inginkan NOmbor :)

Melz said...

ayinn : definisi kau boleh digunakan jgak..but tgk orang jgak..ada orang menggunakan blog list yang mereka follow sebagai rujukan..contohnyer aku :)

Melz said...

lemangcute@chah : syabas kepada anda ye lemang...2005 hingga sekarang bukanlah tempoh yang sekejab dalam dunia blogging..saya telah merasa jgak rasanya :P

Neway cara orang berblogging ada banyak jenis dan banyak perbezaan antara pemikiran kita :)

Neway terima kasih :)

Melz said...

Acapz : hahaha bahaya ang nie acapz.. awek kau nanti nak pacak mana bai ? sian dia :P keh keh keh

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

setuju sangat..klu kita rasa kita nak follower.kita follow la..tiada paksaan dalam islam kan..tapi tue la memang xlari ada jerk orang cam tue..jenis mengharapkan balasan blik kan..huhuuhuh

Melz said...

Purplelicious Love : betul dalam islam pun xda paksaan...hehe nak wat camna kan ? dunia dah berubah..blogging dulu pun x sama ngan skearang adeh

||| PöJìé PööH ||| said...

Setuju dengan kata² kau Mel..
Mereka nih ske kumpul follower, pastu bukan dia hargai pun..
Pastuh blog yg dia follow bukan dia amik tau sgt pun!
Tengok la macam blog aku, follower beratus, yang selalu respon leh kira dgn jari..

Melz said...

Pojie : hahah tau xpa :P

neway perlu ke kita buat macam Report ala² tentera tuh ?

Melz Reporting sir :P muahahah

meera^da cute..*_* said...

aku suke follow..tp xdela byk sgt..tp yg wat aku xske, bile aku follow, xupdate2..yg aku xfollow, yg asyik kene buka blog org len utk tgk blog die, itulah yg update n bg citer best...

SeE-DaH said...

saya setuju~
huhu..
tp saya suke follow blog org..
n sya x kesah org follow my blog or x..
itu hak individu.. msing2 ada mnat msing2.. x kan nk paksa kan.. hoho

Melz said...

meera^da cute..*_* : hahaha camtuh plak yer.. maybe dorang busy kot meera.. tunggu kalau dah 1 bulan x update..takdapek den nolong aih

Melz said...

See-Dah : thnx kerana bersetuju yer Seedah :) yeap kita xleh nak paksa orang..even mel dah buat entry nie..mesti ada lagi orang yang buat ;P hahaha

MsAnisSyahirah said...

aku follow org ikut ikhlas hati..kalo blog tertentu menarik perhatian aku, aku follow la..kalau tuan empuya blog taknak follow aku pun tak mengapa..

hihi..

xsyiok la ade follower yg tak ikhlas..bukn dtg bace blog kiter pun..klik follow, pastu blah..

huk! tak best!

Melz said...

msAnis : tau xpa..hahaha buat kita nie plak..cakap sorang diri..mana la orang2 nie..terus senyap..muahahaha xbest langsung..kalau tgk entry serabut..takyah la nak follow kan ? :P

Kujie said...

Kak Jie dah sound dah benda ni seminggu dua lepas, sekali derang kata kak jie ngamuk..sebab jarang tulis 'jahat' mcm tu. :p

Blog kak jie tak de polo2 ni...semua org dilayan sama rata

belajar SEO lah, dptkan trafik yg tulus ikhlas byk2..hehehe

Melz said...

Kujie : takpe sometimes kita kene luahkan..kalau pendam ajer ..tak kemana kan kak :P

neway SEO akan dimainkan soon :)

miss hirose said...

sy iklas! sy iklas!ngeeee

Melz said...

miss hirose : hahaha..ok ok ty yer sue :)

chotz said...

Gua suka entry ni...

erkKKKK

salam...lupa bg salam plak!

hang mmg betul la!

chotz said...

Gua suka entry ni...

erkKKKK

salam...lupa bg salam plak!

hang mmg betul la!

Melz said...

Chotz : haha salam²

thnx bro coz support this entry na..

i'msosupernotcool said...

im thinking of getting a 100 flwer b4 de end of dis month..
and 1000 b4 the end of this month..

so could u plis follow me..
duh..

Melz said...

i'msosupernotcool : Hold On :) let me see ur entry keh

fitriah said...

oh ic!

tenkiu mel! ;)

Melz said...

fitriah : ur welcome fit :P

IxoR@ said...

saya sgt setuju incik....

lately ni, byk sgt terjadi...

" i follow u and u pls..follow me "

oh no no no... hanya mereka yg berhak sj dpt title FOLLOW.

:D

Melz said...

Ixora : hahaha dah naik hafalkan :) Caption tuh dah banyak kali terjumpa.. :P

neway thnx yer kerana setuju dengan entry ini hekhek

Hidemichi said...

Senang citer bukan senang nak jumpa org ikhlas ni...

Melz said...

Hidemichi : Betul aku setuju dengan apa yang kau comment..Orang zaman sekarang nak cari yang ikhlas..terlalu susah ..haha

zarith said...

alamak..
ak follow dulu baru la bace entri neh.
cane neh..
hahahahaha

btw betol cakap kau.
n aku kalau ak follow blog orang 2 maknanya ak nak tahu perkembangan owng 2.
ahha..

HaSue said...

N3 yg bagus mel..tapi aku selalu folo blog org utk tgk kat thumbnails tepi tu dan senang nak nampak blog yg sudah di update bila kita online...kalo blog yg kite polo tu kuar n3 menarik memang akan tertarik da bomb utk membacanya...eheh ko phm kan mel yg bila kite letak link yg kite folo tuh kat 'blog i'm following'(senang sbb mls taip satu2)-(ke ko ade cara lain mel? )pastu auto laa nampak blog diorg kan(lwn tokey lak nak xplain ngaja mel blogging..haha)..kalau nak merayau satu2 tgk2 diorg dah update ke belum x larat makcik wehh..ngan server cap kuye2 nih.hek hek.

Bagi yg nak suwuh polo tuh jangan laa terus terang sgt..kias2 udah ler...haha..
Pastu diorg mungkin perlu follower juge sebab nanti org tgk ramai follower automatik org nak baca blog dia skali sebab ingat blog tu mesti menarik sebab ramai follower...agaknya laa kan!

*komen dah macam karangan SPM terbelit nih.cam wat n3 blog sendiri jek..hehe..leh 'preview' dulu tak?ahak

err...ingatkan 'u jump i jump' tu skrip citer Titanic jer..rupanya romeo n juliet pun skrip gitu eh..ehee..

Letih makcik taip...air2 takde ke..milo pns ke..aheh

Melz said...

HaSue : hehe kompem pakcik bagi markah penuh nie.. haha nak MelzPoint ? boleh dah nak bagi nie..keh-keh

neway berbalik kepada comment HaSue..Bagi Mel , mmg betul kerana follower yang ramai akan membuatkan pembaca lain tertarik dengan entry beliau walaupun entrynya sekecil molek . itu tidak dinafikan kerana Follower yang ramai adalah penarik pembaca . Itulah Saiko blogger rasonya..

Namun disini mel nyatakan apalah gunanya Follower ramai tapi tidak memberi komitmen kepada orang yang mereka follow . bukankah ada button Unfollow ?

Point yang penting sekarang ramai New blogger yang mengejarkan Rank "Follower" paling banyak.. Ini blog bukan Facebook , Myspace , tagged , Friendster etc.

Kita berblogging kerana ingin menyampai satu cerita yang ada pada kita atau ada pada persekitaran . Dan apa gunanya "FolloweR yang ramai " tapi tidak berinteraksi dengan orang yang mereka follow ? Sekiranya cerita yang diolahkan seperti tiada guna ?

Sebab itu jugalah mel berkata " Janganlah nak kejar follower yang ramai kalau tidak tahu menggunakan Fungsi Follower dengan betul "

P/s Sorry mungkin agak kelaut comment nie..kerana mata menulis dalam keadaan separa mengantuk :P hahaha

HaSue said...

Betul laa tuh..kite yg salah guna nih amik kesempatan jek guna cara 'short cut' nak mem folo..heee...

Jadi para hadirin sekalian..jangan nak folo kalo taknak folo tau..ahak

P/s:mel..aku pernah unfolo blog org tau..sebab..blog dier suke ntah ape2..cam tercemar jek 'thumbnail' ku ditepi2 itu..berguna juge unpolo tuh kan..ahak

IeshaGunn said...

sy pun tak suka org yg paksa kita follow dia. huhu

Melz said...

HaSue : mmg unpolo tuh berguna :) wakaka..lately semua blogger fikir benda short cut nie :(

Melz said...

IeshaGunn : haha mel pun x suka . mel lebih rela follower 10 tapi selalu bersama :)

DaHLia said...

so far, sepengetahuanku, xpernah ku buat ayat

" I dah follow u, follow me back .."

Tapi biasa org buat ayat kat aku...so oklaa..aku follow je laa..ade masa aku jenguk2 laa..

tul gak kata Mel..bukan senang nk jg hati follower bebanyak ni kan...

izzahfarhana said...

okay dah bca!hehe

Melz said...

DaHLia : haha tau xpa :P sebab tuh mel dah penat nak jaga hati orang ;(

Melz said...

izzahfarhana : yeyyy dah baca thnx :)

anwaruddin said...

hahaha! terbaik lagi,

Melz said...

anwaruddin : terbaek dari ladang haha

eyra said...

follow melz dgn ikhlas neh, hehee
gila bgus blog melz nie, mcm2 ada
thanks!

Melz said...

Eyra : thnx Eyra :) Appreciate that ! Love to make friend huh :)

Suliana said...

salam kenal Melz..baru 1st time blog hopping dari GTO..kadang tu bila tgk follower org yg beribu2 lemon tu saya agak org tu mesti dah lama berblogging & famous.. syok juga mcm tu..tapi saya tak pernah paksa org follow saya..hehe..kalau sudi, jenguk2 lah ke blog saya pulak:-)

Copyright © 2011 !MelRomeo! Melz | Personal B.l.o.g

Design By Melz | MelRomeo