Dari Blogspot ke Wordpress

Nov 21, 2009

Setelah aku fikirkan dengan mendalam , ada baiknya aku bertukar ke WordPress kerana dari dulu lagi aku menggunakan Blogspot . ( murtad blogspot dah aku nie ) Siyesli aku tak pernah buat Hosting sendiri untuk blog walaupun aku dah berapa lama aku berkecimpung dalam dunia maya ini . haha Tibalah masanya untuk aku berubah.

WordPress Logo

So aku berfikir yang aku perlu mencuba untuk membuat pembaharuan dalam kehidupan dan mengambil beberapa risiko dalam hidup ini . Tidak mengapalah kalau aku mulakan dari bawah , tidak mengapalah aku hilang PageRank (2) , tidak mengapalah aku hilang Star (nuffnang) . Motif aku bertukar ini kerana aku ingin belajar lagi apa itu blog .

Aku bercadang menukar ini pada 26 November 2009 . Kerana aku ingin betul-betul memahami apa itu Hosting sendiri , Bandwitdh sendiri , Wordpress sendiri . Sememangnya aku dari dulu tak pernah buat blog yang mempunyai Hosting sendiri dan kerap diperli oleh rakan-rakan seperjuangan aku ( jika kau ingat ) haha

So kat sini , aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana terus menyokong blog MelRomeo.Blogspot.com . Serious tanpa korang siapalah aku dan terima kasih juga kepada yang menyokong untuk aku beralih ke Wordpress dan menggunakan Hosting sendiri . Aku sangatlah berterima kasih kepada korang yang kerap membantu aku .

Logo Blogspot

Spec yang aku ingin masukkan dalam blog baru ini berkemungkinan berbeza dengan MelRomeo.blogspot.com . Kerana ia berkemungkinan penulisan aku akan mempunyai sedikit kelainan , Entry aku juga mungkin mempunyai sedikit kelainan , Cara aku juga mungkin mempunyai sedikit kelainan . Aku akan Reveal segala Tips yang mungkin belum ada dalam "google.com" hehe ini disebabkan aku suka memerhati suatu blog dan membuat satu kesimpulan .

So Tunggu..

60 Comments:

kenwooi said...

self-hosted wordpress blog is way better than blogspot =)

kenwooi.com

Melz said...

kenwooi : thnx kenwooi :) now i'll :)

hanc said...

Salam mel~~

Hari Dtang mari,
trjatuh trsungkur aku kat sini,
walau aku baru kenal Mel Dalam bulan nie,
Kau gak la kawan aku sehinggak ke hari inie~

Weyy~~ hanc nak pindah Gak~ZzZ

Melz said...

haNc : heheh hanc nak pindah jgak ? wah ada geng . mel baru nak belajar WP nie

aLeen aVriL said...

owh melz....klu da tuka nnt jgn ler smpai kami2 nih susah nk mjejak kamOO...huhuhu...

aleen nantikan pmbaharuan blog melz & menyokong penuh klu melz nekad tuk menukarnya ke WP....

hope u will enjoy wif WP...

Melz said...

aleen : hehe Melromeo.blogspot.com ini mel masih gunakan :) mel xkan delete blog ini . sebab blog ini banyak bagi semangat :D

ween said...

mel, dulu pernah terbaca dlm blog someone dia ckp by using self-hosted blog boleh increase traffic, a lot. kenapa eh? boleh tolong explain x. huu

n. berapa eh kena bayar annually kalau guna domain sendiri (wordpress)? (^_^)

{lumut} said...

melz semakin maju!!!chayyyokk..
akan ku sokong perjalnana mu..hehe

izzahfarhana said...

hehe bagussss.beli domain dr sapa?

Melz said...

ween : mungkin kerana kita menggunakan .blogspot.com <-- kita dibawah dorang .

sekiranya .COM <--- domain kita sendiri dan tidak berteduh dimana2 pihak :D

kiranya kalau yang dah maju dalam blogspot tuh macam baguih la..hehe tu yang mel rasa

chokio_nia said...

nati tgl la link kalo da tukar ke wp pon..=)

hanc said...

Hanc pindah dAlam mimpi jah~~ :(

cryingangel said...

gud luck melz..ape2x je la mel buat...
hihi..kita x tahu ape2x.sy berblog sesuki hati sy aje...hehe..
SELAMAT MAJU JAYA bro..

arnamee said...

salam melz, anem pun sedang dlm proses:)
sdg memindah semua post+komen dri sni ke sna,tet;p

~@k1 is @utuMn!~ said...

ak xley bkak blog ak sndri wehhh...
pehal neyh... T____T

anwaruddin said...

caya la, nanti da pindah update entry psl WP tu k,

.:Fathiha Zainal:. said...

Huhu... Nnti rndu la kt melromeo.blogspot.com ni. Ape2 pom, wish u slmt berjuang. Cewwah.. Wish mcm nk g perang je kn?? Hehe.. Nnti jgn lupe kami di blkg ni ble dh di depan yo.. ;)

Mr. Cuz said...

wah melz..tak sangka berpindah jua ko..aku dan rakan2 yang lain pasti akan menyokong ko..dan rakan seperjuangan ko tu bia la die dgn dunia dia..kami semua kan rakan seperjuangan ko gak..huhu

jijie said...

erm..wordpress lak ke?...
haih~

Hanida Lavida said...

ops baru follow mel,
dah nak tukar ke wordpress?

hBz said...

beb.mau terbang jg. tapi sesat. tak tawu nak terbang kemana..mai basuh aku jap.boleh?

YobSumo said...

fusiooo! okeh2 nnt aku melawat blog baru kau! tapi tinggal2 kan lah jejak ok!

FirdHaikaL CHinta ilLahi said...

so,moga terhasil blog baru tue nanti k...chaiyok2...

mier@merr said...

sila roger yepzzzz.....

Cik aiNa said...

weh..aku nak jugakk...hahahaha

siggplus said...

cayalah bro..nnt gua rajin gua join lu lak

|arieza| said...

wah! melz pun nk buat domain sndri jugak.. ni skrg nu musim murtad dr blogspot ek? hehehe

Aus said...

melz..
nk pnd w'press..
caner nk cntct t..
aku bru nk menuntut ngn ko ni..
hehe..

cybernetic88 said...

haha. papepon aku skong ko la bro. u still the best meh. hee. kng wt bnyk tutorial pasal WP plak k. aku mahu mncuba jgk. aha =P

cikTi said...

26 november2?
aku tngguu,,aku tnggu,.,

Lovely Emy said...

apa kelebihan wordpress dr blogspot.? tp kenapa org lg ramai guna blogspot.? sori la, xtahu, baru belajar :(

Melz said...

chokio_nia : oraite :)

Melz said...

hanc : haha boleh lak camtuh :P

Melz said...

cryingangel : thnx babe :) hehehe yeap Maju Jaya ~

Melz said...

arnamee : hehe wah arnamee pun pindah ? best 2

Melz said...

~@k1 is @utuMn!~ uikt kenapa tuh ? mel pun tatau kalau camtuh.. blog orang lain boleh meh ?

Melz said...

anwaruddin : oraite bro :) hehe tak sabar dah nie nak pindah . banyak lagi aku nak kene belajar dengan WP

Melz said...

.:Fathiha Zainal:. : hahaha perang2 :P dont worry yah.. akan aku selalu guide korang jgak :) dont worry jom naik lorry hahaha

Melz said...

Mr. Cuz : thnx cuz coz support aku :) hehhe yeap semua orang pun mmg rakan seperjuang :P

Melz said...

jijie : yeap :P hahaha napa zie ?

Melz said...

Hanida Lavida : yeap babe ;) hahaha sokey kat sini mel update kadang2 jgak okeh

Melz said...

hBz : basuh ? pakai serbuk apa aih ? hahaha

Melz said...

YobSumo : oraite ;) akan aku tingalkan jejak keh ;) thnx yob . kau support aku hahaha

Melz said...

FirdHaikaL CHinta ilLahi : thnx bro :) hehehe tak sabar dah nei ;P

Melz said...

mier@merr : oraite babe :) dont worry . mel gunakan BS nie untuk roger hehe

Melz said...

Cik aiNa : jom la . hahaha tapi aku taleh ajar kau . aku pun noob bab nei ;P hahahaha

Melz said...

siggplus : oraite ;) hahaha aku tunggu kau jgak nanti

Melz said...

|arieza| : actually dah lama nak buat.. tapi susah. takde orang nakguide.. huhuh

Melz said...

Aus : hahaha boleh ajer contact . BS ni aku masih gunakan jgak kadang2 ;)

Melz said...

cybernetic88 : hahaha oraite bro :) tunggu aku pun nak merangkak belajar WP nie ..hahaha

Melz said...

cikTi : yeap 26 :) raya haji sekali hahaha

Melz said...

Lovely Emy : banyak kelebihan dia. nanti mel buat entry pasal nie okeh ;) thnx kerana bertanya hahaha

MsAnisSyahirah said...

huhuhu..
harap tak delete blog ni..sebab baru je follow, tak sempat nak explore abis blogspot mel nih..hihi..

http://msanissyahirah.blogspot.com/

ariff said...

melz kalo tak keberatan nnti beli hosting thru affilliate link aku la http://shinjiru.com.my/myorder/ref.jsp?id=112177

apa2 nnti aku boleh tolong buat semua. jadi sama2 tolong menolong la kan. hehe =)

Melz said...

MsAnisSyahirah : uish.. xkan delete ! hahaha blog ini banyak bagi semangat untuk berblogging

Melz said...

ariff : nanti aku usha dulu okeh ;) hehe

Maxloon120 said...

Onsugar.com pun tak kalah...
Boleh cuba =]]

Melz said...

maxloon120 : thnx for info

ahsfantasy24 said...

bgus2, hijrah..=D

Make Dreams said...

i am agree with you to trying to migrate into wordpress self hosting, because we can playing with the plugin and the best think we can trying to learn how to maximize our blogs with wordpress self hosting.

Copyright © 2011 !MelRomeo! Melz | Personal B.l.o.g

Design By Melz | MelRomeo