Tutorial For Newbie

Sep 12, 2009

Yea arini aku ada masa yang agak² panjang...keh² neway kat sini aku akan story sket "camna nak cantikkan blog korang ..so kat sini juge apa yang kurang ..dipersilakan comment dibawah untuk aku tambah sket²...Disini juge aku akan berikan korang Link untuk memudahkan korang :) (panjang mukadimah aku) neway mukadimah yang panjang dan menarik akan membuatkan blog korang makin enak dibaca :).. okeh silew baca seterusnyer ..

Korang dah ada blog kan ? tapi alamak..Blog aku template ntah paper jer..
☻ dekat sini aku akan tunjukkan cara camne korang nak sumbat template dari internet..silew ikut step by step...
korang boleh cari template yang lelawa kat Btemplate
Harus diingatkan..korang perlu tgk dulu baper column yang korang nak..


Column 3 macam nie



column 2 macam nie plak..




aku tak suggestkan korang untuk buat sampai 4 column..sebab kemungkinan akan buatkan tempoh untuk dia load jadi makin panjang..wtfish.. so cari la template yang lawa keh :) Enjoy..
lepas korang dah dapat template yang lawa... Click Download dan korang akan dapat file .Zip
dan Extract untuk korang dapatkan file .XML ... XML ialah (Extensible Markup Language ) <-- pengetahuan am :P

Ikut Step..
1 . Dashboard - Layout - Edit Html - Download Full Template
2. Tekan Revert Widget Templates to Default
3. Choose File - Amek File .XML yang korang dah download tadi - Upload..
4. Confirm and Save.
5. View Blog.. tadaaaa :)

Tips : Kalau korang nak tgk kelajuan Page korang...
korang boleh usha kat sini Website Goodies

MelWhisper : Sekian..blog ini akan diupdate....aku ngantok dowh..haha

Jiran korang ,

7 Comments:

+akufobia+ said...

kononnya ku newbie.kalau kita da ada blog,isiisi dalam tu hilang tak kalau ikut cara ni?ke kena save dulu isiisi dalam tu lepas tu masukkan balik bila layout da tukar baru?(faham tak?)

Melz said...

akufobia : bagi aku lew..hek² aku suggestkan ko download layout lama tuh dulu :) so apa² ko nak buat lepas tuh xkan ada apa² effect kat yang lama :D... (fahamxfaham) haha

touyakaruma said...

* off topic

wtfish ? ingatlak masa guna ayat nie kat chat room travian

*on topic

Cuma nak tambah , made sure korang save dulu template asal . Supaya tidak menyesal di kemudian hari.

Melz said...

touyakaruma : ye aku dah tulih tuh ..keh²

Quote :
Ikut Step..
1 . Dashboard - Layout - Edit Html - Download Full Template

+akufobia+ said...

haa.da agak.kena mention tu.kalau tak,menangis newbie.give up.tak nak berblog da.haha.

Melz said...

akufobia : wakakakaka.. tu first-first mmg wajib gilew :)

Anonymous said...

salam melz nak tanya camna cara nak wat blog ke-2 or ke-3 n seterusnya....email kena wat email baru ke?

Copyright © 2011 !MelRomeo! Melz | Personal B.l.o.g

Design By Melz | MelRomeo